tisdag 26 januari 2010

Provsmak


4 port
600g blomkål
6dl vatten
2dl mjölk
2st buljongtärningar
2dl (visp)grädde
200g rökt skinka (jag anv kassler)
1dl gräslök

Dela kålen smått, både blommorna och själkarna. Koka upp vatten, mjölk och buljong (se till så det inte kokar över!) och tillsätt sedan blomkålen. Låt koka tills kålen är riktigt mjuk, ca 15 min (utan lock, fick jag lära mig).
Häll av MEN SPARA spadet. Mixa/mosa blomkålen, beroende om du tycker om lite tuggmotstånd. Häll sedan tillbaka spad och kål i kastrullen, tillsätt grädde och koka i ca 5 min. Medan kan du hacka skinkan i små tärningar och häll sedan ner dessa i soppan och låt koka tills de är varma. Smaka av med salt (sparsamt, köttet är redan rätt salt) och svartpeppar. När köttet är varmt ska du strö över nyhackad gräslök.
Nu är soppan klar! Avnjutes gärna med hårt bröd med smör och ost, samt ett kallt glas mjölk.

Mmm... Mumma!

2 kommentarer:

  1. Men se...det gick ju riktigt bra!!! ;)

    Kram Mamma

    SvaraRadera
  2. Jajjemänsan! Massa matlådor blev det! :D
    /Bloggarinnan

    SvaraRadera